Det är ju inte helt ovanligt att spendera ett par tusenlappar på en ny mobil, riktigt många för somliga. Men även om man köper en helt ny för många tusen finns det ju ingen garanti att den kommer att hålla tills man bestämmer sig för att köpa en nya. En mobil består av många separata komponenter och det är inte bara glaset som kan gå sönder.

Det första säkerhetsnätet vi har för våra mobiler är ju hur vi hanterar dem och vilket skydd vi använder till dem. Något som ett skal eller ett fodral kan vara till stor hjälp att skydda mobilen från stötar som till exempel när vi tappar ned den i backen eller golvet.

Ett annat skydd man kan använda sig av är garanti och försäkring. Enligt lag har vi minst ett års garanti när vi köper en ny mobil i butik. Garantin gäller dock inte för allt som händer mobilen. Har man själv sönder den kommer det inte täckas av garantin.

Försäkring är dock något man själv måste teckna och kan vara ett bra alternativ om man inte är den mest försiktiga med sin mobil. En försäkring täcker det mesta en mobil normalt sett löper risken att råka ut för, som man till exempel kan läsa mer om på Tele2. Men det är också viktigt att hålla konceptet av värdeminskning i åtanke. Vad man betalar för en ny mobil och hur mycket man får ut på försäkringen kan skilja ganska mycket när man måste räkna in både självrisk och värdeminskning.

Om man väljer att inte försäkra sin mobil och något går sönder finns fortfarande möjligheten att få den reparerad genom att göra det själv. Det finns butiker på nätet där man kan köpa både reservdelarna och det som behövs för att utföra reparationen. Ett sådant exempel är Nordicbox. Det kommer så klart krävas att man är lite stadig på handen, har ett öga för detaljer och att kunna lite om teknik är förstås inte fel.

Posted in: Teknik.
Last Modified: september 4, 2017